Wniosek gwarantuje, że ofiary wypadków drogowych otrzymają należne im pełne odszkodowanie, nawet jeżeli ubezpieczyciel jest niewypłacalny. Zmienione przepisy przewidują także, że osoby posiadające dotychczasowy przebieg ubezpieczenia w innym państwie członkowskim UE będą traktowane na równi z krajowymi posiadaczami polis ubezpieczeniowych i potencjalnie będą mogły korzystać z lepszych warunków ubezpieczenia.
Wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za stabilność finansową, usługi finansowe i unię rynków kapitałowych Valdis Dombrovskis powiedział: Dzięki przedstawionym dzisiaj wnioskom zapewniamy, by w przyszłości osoby poszkodowane w wypadkach drogowych były lepiej chronione. Ponadto w przypadku wyjazdu za granicę i wykupienia ubezpieczenia komunikacyjnego w innym państwie członkowskim UE dotychczasowy przebieg ubezpieczenia będzie traktowany w taki sam sposób, jak w przypadku krajowych posiadaczy ubezpieczenia. To dobra wiadomość dla tych, którzy przemieszczają się na terenie całej UE, a także dla nas wszystkich jako obywateli UE.
Wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za zatrudnienie, wzrost gospodarczy, inwestycje i konkurencyjność Jyrki Katainen oświadczył: Dyrektywa w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych ułatwi sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych z korzyścią dla kierowców i potencjalnych ofiar wypadków z udziałem pojazdów mechanicznych. Ułatwiamy mobilność w całej UE dzięki wprowadzeniu możliwości przenoszenia przebiegu ubezpieczenia. Ponadto zwiększamy dostęp do odszkodowań dla ofiar wypadków z udziałem pojazdów mechanicznych w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela oraz zwalczamy prowadzenie nieubezpieczonych pojazdów.
Wniosek dotyczący zmiany dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych ułatwi odpowiednim organom zapobieganie prowadzenia nieubezpieczonych pojazdów. Dostosowuje on minimalne poziomy ubezpieczenia pojazdów w całej UE. Ponadto precyzuje zakres dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, mając na uwadze najnowsze orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dzisiejszy wniosek jest kontynuacją planu działania Komisji w sprawie detalicznych usług finansowych z marca 2017 r.
Proponowane zmiany obecnie obowiązujących w UE przepisów dotyczących ubezpieczeń pojazdów obejmują:
Komisja proponuje następujące zmiany:
  • Niewypłacalność ubezpieczyciela: Jeżeli ubezpieczyciel pojazdu odpowiedzialnego za wypadek jest niewypłacalny, osoby poszkodowane szybko uzyskają pełną rekompensatę w państwie członkowskim ich miejsca zamieszkania. Takie rozwiązanie zagwarantuje, że w sytuacjach transgranicznych ostateczna odpowiedzialność finansowa spoczywać będzie na sektorze ubezpieczeń rodzimego państwa członkowskiego ubezpieczyciela przy jednoczesnej możliwości szybkiego uzyskania odszkodowania przez osoby poszkodowane.
  • Przebieg ubezpieczenia: Ubezpieczyciele będą musieli traktować oświadczenia o przebiegu ubezpieczenia wydane przez ubezpieczyciela z innego państwa członkowskiego na równi z tymi wydanymi w ich kraju. Powinno to zagwarantować obywatelom nabywającym ubezpieczenie za granicą możliwość skorzystania z bardziej konkurencyjnych składek ubezpieczeniowych na tych samych zasadach co klienci krajowi.
  • Uczestnictwo w ruchu nieubezpieczonych pojazdów: Uprawnienia państw członkowskich do podejmowania działań mających na celu zapobieganie prowadzeniu nieubezpieczonych pojazdów zostaną wzmocnione. Celem jest ograniczenie prowadzenia nieubezpieczonych pojazdów, które przyczynia się do podwyższenia składek dla uczciwych kierowców.
  • Minimalne sumy gwarancyjne: Obywatele UE będą mogli korzystać z takiego samego poziomu minimalnej ochrony podczas podróży na terytorium UE. We wniosku ujednolicono minimalne poziomy ochrony dla całego obszaru UE w przypadku wystąpienia szkody na osobie lub szkody materialnej, ponieważ obecne minimalne poziomy nieznacznie się różnią pomiędzy państwami członkowskimi.
  • Zakres: W celu zwiększenia pewności prawa we wniosku dotyczącym zmiany dyrektywy uwzględniono najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Nowe przepisy w szczególności precyzują, że ubezpieczeniem objęte są wypadki spowodowane podczas normalnego użytkowania pojazdu do celów transportu, w tym podczas jego używania na terenie prywatnej nieruchomości.
Kontekst
Pierwsza dyrektywa UE w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych została przyjęta w 1972 r. Jej celem była ochrona osób poszkodowanych w wypadkach w ruchu drogowym oraz ułatwienie swobodnego przemieszczania się pojazdów silnikowych między państwami członkowskimi. Następnie pięć dyrektyw dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych stopniowo wzmacniało ochronę obywateli UE. W 2009 r. zostały one połączone w jedną unijną dyrektywę w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych (dyrektywa 2009/103/WE).
W czerwcu 2016 r. Komisja rozpoczęła prace nad oceną dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, które obejmowały konsultacje publiczne przeprowadzone w okresie od lipca do października 2017 r. Przedstawione dziś zmiany dyrektywy są wynikiem przeprowadzonej oceny.