W ciągu najbliższych trzech lat będzie realizowanych 79 kampanii dotyczących szerokiego zakresu produktów, takich jak przetwory mleczne, oliwki i oliwa z oliwek czy owoce i warzywa.
Komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich Phil Hogan stwierdził: Europa słynie na całym świecie z wysokiej jakości produktów spożywczych i dziedzictwa kulinarnego. Producenci unijni mogą liczyć na wsparcie ze strony Komisji Europejskiej w zachwalaniu produktów wysokiej jakości w Europie i poza jej granicami. Ja sam udałem się do kilku odległych krajów, między innymi do Chin, Japonii, Meksyku czy Kolumbii, aby otworzyć nowe rynki dla naszych produktów. Drzemie w nas ogromny potencjał.
Programy te mają pomóc unijnym producentom z sektora rolno-spożywczego w informowaniu konsumentów o jakości ich produktów i – co za tym idzie – w promowaniu ich produktów w UE, a ponadto mają się przyczynić do otwarcia nowych rynków. Koncentrują się one na szeregu priorytetów, takich jak podkreślenie wysokiej jakości europejskiej żywności opatrzonej oznaczeniami geograficznymi czy też metod produkcji ekologicznej.
48 spośród 79 zatwierdzonych programów skierowanych jest do państw spoza UE. Nacisk jest kładziony również na niektóre grupy produktów. Na przykład 23 programy dotyczą sektora owoców i warzyw. Inne silnie promowane grupy produktów to sery i przetwory mleczne.
W tym roku łączną kwotę 97 mln euro przeznaczono na „proste programy promocyjne" przedstawione przez jedną organizację wnioskującą lub więcej organizacji z tego samego państwa członkowskiego. Dodatkowa kwota 75,5 mln euro jest przeznaczona na finansowanie „programów, w których uczestniczy wiele państw", tj. programów przedstawionych przez co najmniej dwie organizacje wnioskujące z co najmniej dwóch państw członkowskich lub co najmniej jedną organizację europejską. Wnioskodawcy wybranych programów pochodzą z 19 państw członkowskich.
Kontekst
Do składania wniosków o finansowanie w ramach ogłoszonego w styczniu 2018 r. zaproszenia uprawnione były rozmaite podmioty – organizacje handlowe, organizacje producentów i instytucje sektora rolno-spożywczego odpowiedzialne za działania promocyjne. Wnioski zostały ocenione i sklasyfikowane przez Agencję Wykonawczą ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (Chafea) z pomocą zewnętrznych ekspertów.
Dodatkowe informacje:
Wykaz przyjętych wniosków
Polityka UE w zakresie promocji produktów rolnych